ΕπιμΓλεια: ΓιΓν ΒΈρικ ΛοΓ½ντστρομ
ΜιλΓΎντας χωρΓς ψευδαισθΓσεις και Γχοντας πλΓρη επΓγνωση της τερΓστιας δΓ½ναμης της εμπορευματοποΓησης στην τΓχνη, κρατΓΎντας ΓΌμως τα λΓΌγια του ΦουκΓΎ και συνεχΓζοντας την ετεροτοπικΓ μας αναζΓτηση, θα μποροΓ½σαμε να προτεΓνουμε ΓΌτι εΓναι δυνατΓΌν να ορΓσουμε τη σΓ½γχρονη τΓχνη και τους τΓΌπους της, το παρΓξενο χωρικΓΌ παλΓμψηστο του μαΓ½ρου κουτιοΓ½/Γσπρου κΓ½βου (που κουβαλΓ ωστΓΌσο μαζΓ του την ιστορΓα της καλλιτεχνικΓς ανακΓλυψης και παρΓμβασης ως το πλαΓσιο δρΓσης του) καθΓΎς και την προσΓρτηση Γλλων χΓΎρων για την τΓχνη, ως το παρεκβατικΓΌ καθεστΓΎς και σΓ½στημα που εμπλΓκεται στην παραγωγΓ του ετεροτοπικοΓ½ momentum, ως παρΓγοντα Γ ως μαμΓ στη γΓννηση ετεροτοπιΓΎν;
Για την Γκθεση Heterotopias: Society Must Be Defended, στην οποΓα παρουσιΓζονται τριΓντα καλλιτΓχνες και ομΓδες καλλιτεχνΓΎν με Γργα που εΓναι αδΓ½νατον να εξεταστοΓ½ν Γ να συνοψιστοΓ½ν εδΓΎ, ως βΓση εργασΓας και πηγαΓο υλικΓΌ χρησΓμευσαν τρΓα κεΓμενα του ΜισΓλ ΦουκΓΎ. ΠΓραν του «Of Other Spaces», του κΓ½ριου κειμΓνου της 1ης Biennale στη ΘεσσαλονΓκη και πλΓον γνωστΓς πηγΓς για την ερμηνεΓα της Γννοιας των ετεροτοπιΓΎν, στρΓφηκα στο Society Must Be Defended, μΓα σειρΓ διαλΓξεων που ερευνΓ τον θεσμΓΌ του πολΓμου και του οικοδομΓματος της φυλΓς ως συστατικΓΎν στοιχεΓων της σΓ½γχρονης κοινωνΓας, καθΓΎς και στο Life: Experience and Science, Γνα σΓ½ντομο δοκΓμιο για την Γδια την Γννοια της ζωΓς.
Η ετεροτοπικΓ πρΓΌκληση, ΓΌπως πυροδοτΓθηκε απΓΌ τον ΦουκΓΎ, αποσαφηνΓστηκε περαιτΓρω και εξελΓχθηκε απΓΌ την ιδΓα του διΓκενου (interstice), το οποΓο ορΓζεται λεξιλογικΓ ως α) ο χΓΎρος που μεσολαβεΓ μεταξΓ½ πραγμΓτων (η πλΓγια γραφΓ εΓναι δικΓ μου) Γ β) κενΓΌ Γ παΓ½ση σε κΓτι γενικΓ συνεχΓς. ΑυτΓ η Γννοια Γ ιδΓα εΓναι και κοντΓ σε αυτΓΌ που οι ψυχολΓΌγοι αποκαλοΓ½ν ουδικΓΌ (liminal) χΓΎρο, ο οποΓος ορΓζεται ως Γνα μΓρος ΓΌπου τα σΓ½νορα αΓρονται και εΓναι δυνατΓΌν να συναντηθοΓ½ν οι χΓΎροι διαφορετικΓΎν τΓξεων, τΓΌποι με ετεροτοπΓες.
ΒΈτσι, η Γκθεση Heterotopias: Society Must Be Defended, με τα Γργα εντασσΓΌμενα στο πλαΓσιο της κρΓσης του παρΓΌντος, περιλαμβΓνει Γ μπορεΓ να θεωρηθεΓ ΓΌτι θΓγει τρεις θεματικΓς δΓσμες: α) τη μΓριμνα του κοινωνικοΓ½, ιδιαΓτερα υπΓΌ το φως της συνεχοΓ½ς κατΓστασης εκτΓκτου ανΓγκης και του λεγΓΌμενου πολΓμου κατΓ της τρομοκρατΓας, β) την παρουσΓα ετεροτοπιΓΎν, ιδιαΓτερα ΓΌταν αυτΓς γΓνονται αντιληπτΓς ως ουδικοΓ Γ διακενικοΓ χΓΎροι/καταστΓσεις Γ½παρξης και, τΓλος, γ) η Γδια η ιδΓα της ζωΓς. Τα Γργα τΓχνης και τα project που παρουσιΓζονται στην Γκθεση δεν αποτελοΓ½ν κατ’ ανΓγκη Γμεσα σχΓΌλια Γ αποκρΓσεις στα θΓματα αυτΓ (και ο επισκΓπτης μπορεΓ να εντοπΓσει για παρΓδειγμα και τα τρΓα θΓματα σε Γνα και μΓΌνο Γργο). ΠρΓΎτ’ απ’ ΓΌλα, το Γργο τΓχνης αποτελεΓ αυτοτελΓ οντΓΌτητα που ξεφεΓ½γει απΓΌ τη δΓ½ναμη του καλλιτΓχνη και Γφορου. ΕιδικΓΌτερα, ΓΌμως, κΓθε Γργο τΓχνης ζει στο πλαΓσιο του προτεινΓΌμενου θΓματος, χαρΓσσοντας Γ δημιουργΓΎντας τον δικΓΌ του χΓΎρο εκεΓ μΓσα. Το θεματικΓΌ πλΓγμα που προτεΓνεται επιτρΓπει τη συνΓ½παρξη ποικΓλων project σε αυτΓν την Γκθεση και Biennale, ΓΌπως ακριβΓΎς η Γδια η ετεροτοπΓα επιτρΓπει τη συνΓ½παρξη διαφορετικΓΎν τΓξεων χΓΎρων, διαφορετικΓΎν μορφΓΎν κοινωνικΓΎν σχΓσεων και κοινωνικΓς Γνταξης. ΒΌπως ακριβΓΎς τα παιδιΓ στη σχολικΓ αυλΓ στο ΓιοχΓνεσμπουργκ που εμφανΓζονται στο βΓντεο Just What Is It That Makes Today’s Children So Different, So Appealing? υπερασπΓζονται σθεναρΓ την κοινωνΓα.
Γιαν-Ερικ ΛοΓ½ντστρομ