Η παρουσΓαση εκθΓσεων που να αναφΓρονται στην ετεροτοπΓα σε Γνα μουσεΓο Γχει εξ αρχΓς ενδιαφΓρον, καθΓΎς η Γννοια της εγκιβωτΓζεται σε πολλαπλΓ επΓπεδα. Και αυτΓΌ γιατΓ το Γδιο το πλαΓσιο του μουσεΓου, το οποΓο κατΓ τον ΦουκΓΎ αποτελεΓ μΓα ετεροτοπΓα, περιΓχει εκθΓσεις ΓΌπως επιλΓχθηκαν απΓΌ τον κΓθε επιμελητΓ που απαντοΓ½ν στην Γννοια αυτΓ, οι οποΓες συνδιαλΓγονται μεταξΓ½ τους αλλΓ και κΓθε μΓα ξεχωριστΓ με τον επισκΓπτη δημιουργΓΎντας Γναν Γτερο συμβολικΓΌ τΓΌπο.
ΒΈνας τΓΌπος χωρΓς τΓΌπο
ΕπιμελητΓς: ΗρακλΓς ΠαπαΓΊωΓννου
Οι εσωτερικοΓ χΓΎροι της Lynne Cohen και της Lucinda Devlin προσφΓρονται για μια εξΓταση της Γννοιας της ετεροτοπΓας, ΓΌπως την πρΓΌτεινε ο Michel Foucault 40 ακριβΓΎς χρΓΌνια νωρΓτερα. καθΓΎς αν και απεικονΓζουν χΓΎρους των οποΓων μπορεΓς να υποδεΓξεις την ακριβΓ θΓση μΓσα στον πραγματικΓΌ κΓΌσμο, αυτοΓ μοιΓζουν παρΓξενα αποκομμΓνοι απΓΌ το νΓμα της καθημερινΓς ζωΓς.
Η Lucinda Devlin συμμετΓχει με Γργα απΓΌ τρεις σειρΓς. Στη σειρΓ Pleasure Ground ερευνΓ χΓΎρους που φΓρουν την υπΓΌσχεση της απΓΌλαυσης, κυρΓως δωμΓτια μοτΓλ σχεδιασμΓνα για να υπηρετΓσουν ειδικΓς φαντασιΓΎσεις. Η σειρΓ Corporal Arenas ερευνΓ, αντΓστοιχα, περιβΓλλοντα που εφαρμΓΌζουν μια σειρΓ απΓΌ διαδικασΓες πΓνω στο ανθρΓΎπινο σΓΎμα (ιατρικΓ εργαστΓρια, χειρουργεΓα, νεκροτομεΓα). ΤΓλος, στη σειρΓ Omega Suites απεικονΓζονται θΓλαμοι εκτΓλεσης της θανατικΓς ποινΓς, χΓΎροι ΓΌπου επιτελεΓται η Γσχατη, καταληκτικΓ δρΓση πΓνω στο ανθρΓΎπινο σΓΎμα.
Οι χΓΎροι που επιλΓγει να φωτογραφΓσει η Lynne Cohen τα τελευταΓα εΓκοσι χρΓΌνια Γχουν κυρΓως θεσμικΓ υπΓΌσταση και εΓναι κατΓ βΓση ελεγχΓΌμενης πρΓΌσβασης (στρατιωτικΓ και επιστημονικΓ εργαστΓρια, αΓθουσες σκοποβολΓς της αστυνομΓας, δωμΓτια παρακολοΓ½θησης). Η Cohen, συνεχΓζοντας τη μακρΓΌχρονη ΓρευνΓ της για τη σχΓση πραγματικοΓ½-συνθετικοΓ½, τΓχνης και πραγματικΓΌτητας, δημιουργεΓ εικΓΌνες γοητευτικΓ αΓΌριστες που δημιουργοΓ½ν αισθΓματα αποξΓνωσης και ανησυχΓας, και επιτρΓπουν να διαπιστωθοΓ½ν απρΓΌσμενες συνΓφειες και αντιστΓξεις.
Οι φωτογραφΓες που ακτινογραφοΓ½ν τους χΓΎρους αυτοΓ½ς, παρουσιΓζουν τελικΓ Γνα τΓΌπο χωρΓς τΓΌπο, για να θυμηθοΓ½με τον Foucault, απΓΌ χΓΎρους που δεν κατοικοΓ½νται αλλΓ σχεδιΓζονται για να αποτελΓσουν πεδΓα δρΓσης πΓνω στην ανθρΓΎπινη Γ½παρξη.
ΜυστικοΓ ΚΓποι
ΕπιμελητΓς: ΒαγγΓλης ΙωακειμΓδης
Ο ΓιΓννης ΘεοδωρΓΌπουλος με Γργα απΓΌ τη σειρΓ «ΘερμοκΓπια» (1999, 2001), καθΓΎς και Γργα απΓΌ μια νΓα σειρΓ (2007) επικεντρΓΎνεται σε τρεις βασικοΓ½ς εννοιακοΓ½ς Γξονες: της προστασΓας, του Γλεγχου και της σχΓσης δημΓΌσιου και ιδιωτικοΓ½.
ΜΓσα στον θΓΌλο των θερμοκηπΓων δημιουργεΓται Γνας κΓΌσμος ΓΌπου παρΓγεται η ζωΓ, με τους χτΓ½πους του ρολογιοΓ½ που ορΓζει ο Γνθρωπος, ακΓΌμη και αν μπορεΓ να γΓνουν ορατΓς οι αλλαγΓς των εποχΓΎν και η ροΓ του φυσικοΓ½ χρΓΌνου που συμβαΓνουν εκτΓΌς του προστατευμΓνου πρΓσινου δωματΓου.
Η ετεροτοπΓα Γλλωστε εφΓπτεται στην πραγματικΓΌτητα αλλΓ λειτουργεΓ με βΓση τους δικοΓ½ς της ρυθμοΓ½ς, Γ αυτοΓ½ς που αντιλαμβΓνεται ως τΓτοιους ο κΓθε δΓκτης.
Για αυτΓΌ και οι κΓποι εΓναι «μυστικοΓ». ΓιατΓ αποκαλΓ½πτονται διαφορετικΓ σε κΓθε θεατΓ και κΓθε φορΓ που εισΓρχεται σε αυτοΓ½ς.
Η ΔΓμητρα ΛαζαρΓδου με Γργα απΓΌ τη σειρΓ “Sacred Shadows” (2003) καταφΓρνει να υπερβαΓνει τα δημΓΌσια ΓΌρια, να τα οικειοποιεΓται και να κΓνει τον χΓΎρο ιδιωτικΓΌ, εΓτε προβΓλλοντας Γνα στοιχεΓο εΓτε υπονοΓΎντας την παρουσΓα του, εστιΓζοντας για παρΓδειγμα σε Γνα Γχνος, Γ σε μΓα σκιΓ. Στα Γργα που προβΓλλονται εδΓΎ, βρισκΓΌμαστε πιο κοντΓ στα ΓΌρια του κΓθε κΓπου - κοντΓ σε Γναν φρΓχτη, σε Γναν τοΓχο, στις σκοτεινΓς γωνιΓς του. Οι μυστικοΓ κΓποι βρΓσκονται πΓρα απΓΌ αυτΓΌ που βλΓπουμε Γ εΓναι ακριβΓΎς αυτΓΌ: oι λΓξεις γΓνονται τα πρΓγματα και ο κΓπος αρχΓζει και τελειΓΎνει μΓσα στο κΓδρο, εΓν Γτσι φανερωθεΓ στον θεατΓ.