|
|
|
|
Χώρος εκδήλωσης ΓΓ―ΓΓ ΓÑæÑñéóôþà / ΓÑæΓΓ± ΓÑìΓΓ¬ / ΓðïèΓΓͺΓ§ Γ, ΓéìΓΓΓ© / ΓïáóΓ₯ΓΓ― ΓáæÑΓôéΓΓ―Γ½ Γïëéôéóìïý / ¢áëéïò ΓΓΎΓ±Γ―Γ² Γñ÷ÑéïëïãéΓͺΓ―Γ½ ΓïáóΓ₯ΓΓ―Γ΅
Καλλιτέχνης Andrei Filippov
Artists's biography |
|
|
|
|
|
PILA (SAW), photo from the project, 2006 |
|
|
|
PILA (SAW), open air installation, 2006 |
|
|
|
PILA (SAW), photo-montage, 2006 |
|
|
|
PILA (SAW), photo-montage, 2006 |
|
|
|
PILA (SAW), installation, Thessaloniki, 2007 |
|
|
|
Το ΠριΓΌνι της ΙστορΓας
Ο Andrei Filippov συνΓλαβε την ιδΓα για το "ΠριΓΌνι" (2006) στα τΓλη της δεκαετΓας του ‘80, ΓΌταν Γπεσε το τεΓχος του ΒερολΓνου σηματοδοτΓΎντας το τΓλος της πολιτικΓς και οικονομικΓς αντιπαρΓθεσης ΑνατολΓς-ΔΓ½σης. Την Γδια εποχΓ – και Γσως λΓΌγω της πτΓΎσης του τεΓχους – ανΓκυψαν συζητΓσεις σχετικΓ με τις υποτιθΓμενα ανυπΓρβλητες πολιτισμικΓς διαφορΓς που χΓΎριζαν την ΑνατολΓ απΓΌ τη ΔΓ½ση. Στην αυγΓ πλΓον της νΓας χιλιετΓας μιλΓμε για θρησκευτικΓ σΓ½γκρουση μεταξΓ½ δΓ½ο κΓΌσμων – μΓΌνο που τΓΎρα η λΓξη «ΑνατολΓ» δεν προσδιορΓζει πια την ΑνατολικΓ ΕυρΓΎπη αλλΓ το ΙσλΓμ, και μοιΓζει μΓταιο να προσπαθεΓ κανεΓς να το αντικροΓ½σει. Ο Filippov δημιοΓ½ργησε Γνα γιγΓντιο πριΓΌνι που σχΓζει τη γη απΓΌ μΓσα – εικΓΌνα μιας αμεΓλικτης μοΓρας που πληγΓΎνει την ανθρωπΓΌτητα, ΓΌπως τα γεωλογικΓ ρΓγματα. ΜΓΌνο που εδΓΎ το χΓρι της μοΓρας δεν χτυπΓει απΓΌ ψηλΓ, απΓΌ κει που το περιμΓνουμε, αλλΓ απΓΌ τα βΓθη, απΓΌ τις «ρΓζες» - μια επικΓνδυνη Γννοια που μπορεΓ να οδηγΓσει σε πολιτικοΓ½ς σεισμοΓ½ς.
ΒΌταν ο Filippov συνΓλαβε την ιδΓα του Γργου, σκεφτΓΌταν τη διαΓρεση της ΡωμαΓΊκΓς ΑυτοκρατορΓας το 395 μ.Χ. και το σχΓσμα που δΓχασε τη ΧριστιανοσΓ½νη σε ανατολικΓ και δυτικΓ, το οποΓο και οριστικοποιΓθηκε το 1054. ΚαθΓΎς ΓΌμως το project παρΓμενε μια ιδΓα (τη δεκαετΓα του ‘90 η ΡωσΓα δεν Γταν οικονομικΓ Γ ψυχολογικΓ Γτοιμη για κΓτι τΓτοιο), ΓΌλα τα «θερμΓ σημεΓα» της ΕυρΓΎπης και της ΜεσογεΓου Γρχισαν να αναφλΓγονται κατΓ μΓκος των συνΓΌρων των δΓ½ο τμημΓτων της πΓλαι ποτΓ ΡωμαΓΊκΓς ΑυτοκρατορΓας – στα ΒαλκΓνια, στον ΚαΓ½κασο, στην ΠαλαιστΓνη... ΒΈνα ακΓΌμα ιστορικΓΌ σΓ½νορο, λιγΓΌτερο ΓΌμως αιματηρΓΌ, Γταν η αρχικΓ μεθΓΌριος της ΑγΓας ΡωμαΓΊκΓς ΑυτοκρατορΓας. Παρ’ΓΌτι η γραμμΓ αυτΓ εΓχε γΓνει σΓ½ντομα τελεΓως πλασματικΓ και Γνευ σημασΓας, δΓκα αιΓΎνες αργΓΌτερα Γμελλε να εμφανιστεΓ και πΓλι κατΓ μΓκος της Γνα οικονομικΓΌ σΓ½νορο μεταξΓ½ καπιταλιστικΓς και κομμουνιστικΓς ΕυρΓΎπης.
… Η προσΓγγιση αυτΓ εΓναι πολΓ½ κατΓλληλη για τα σημερινΓ δεδομΓνα. Η σΓ½γκρουση μεταξΓ½ ΔΓ½σης και ΑνατολΓς, εΓτε πρΓΌκειται για το ΣΓ½μφωνο της ΒαρσοβΓας εΓτε για τον ισλαμικΓΌ κΓΌσμο, ερμηνεΓ½εται συνΓθως ως αντιπαρΓθεση μεταξΓ½ του πραγματισμοΓ½ και της κοινΓς λογικΓς αφενΓΌς και αυτοΓ½ του ονομΓζουμε «φανατισμΓΌ» αφετΓρου. Στη μια πλευρΓ της πλΓστιγγας η ζωΓ Γχει να κΓνει με την κατανΓλωση, στην Γλλη με την αφοσΓωση σε Γνα ιδανικΓΌ.
… Τα πριΓΌνι Γχει βρει πια διΓξοδο στην επιφΓνεια. ΒΌσο απομακρυνΓΌμαστε απΓΌ το 1989, τΓΌσο φαΓνεται ΓΌτι η ΔΓ½ση, που Γχει απορροφΓσει πια ολΓΌκληρη την ΕυρΓΎπη, ακΓΌμα και τη ΡωσΓα, δεν εΓναι πρΓΌθυμη να θυσιΓσει τις απολαΓ½σεις της ζωΓς για να αναγνωρΓσει την αξΓα μιας ιδΓας. Σε κΓθε περΓπτωση, Γνας εννοιολογικΓΌς καλλιτΓχνης – εξ ορισμοΓ½ καλλιτΓχνης των ιδεΓΎν – δεν μπορεΓ να σκΓφτεται με τΓτοιον τρΓΌπο. Δεν μπορεΓ να ανεγεΓρει Γνα μνημεΓο χωρΓς να εγεΓρει κι Γνα ζΓτημα.
Ekaterina Degot
|
|
|
|
|