|
|
|
|
Χώρος εκδήλωσης ΓΓ―ΓΓ ΓÑæÑñéóôþà / ΓÑæΓΓ± ΓÑìΓΓ¬ / ΓðïèΓΓͺΓ§ Γ, ΓéìΓΓΓ© / ΓïáóΓ₯ΓΓ― ΓáæÑΓôéΓΓ―Γ½ Γïëéôéóìïý / ¢áëéïò ΓΓΎΓ±Γ―Γ² Γñ÷ÑéïëïãéΓͺΓ―Γ½ ΓïáóΓ₯ΓΓ―Γ΅
Καλλιτέχνης Vahram Aghasian
Artists's biography |
|
|
|
|
|
Ghost Town, photograph, 2005 |
|
|
|
Ghost Town, photograph, 2005 |
|
|
|
Ghost Town, photograph, 2005 |
|
|
|
Ghost Town, photograph, 2005 |
|
|
|
Ghost Town, photograph, 2005 |
|
|
|
ΠΓΌλη ΦΓντασμα
Το ΓκιουμρΓ εΓναι η δεΓ½τερη μεγαλΓ½τερη πΓΌλη της ΑρμενΓας (με πληθυσμΓΌ 149.000), η οποΓα υπΓστη πολΓ½ σοβαρΓς ζημιΓς απΓΌ τον σεισμΓΌ του 1988. Για να βοηθΓσει τους ανθρΓΎπους που Γμειναν Γστεγοι, η σοβιετικΓ κυβΓρνηση αποφΓσισε τΓΌτε να χτΓσει μια περιοχΓ που ονομΓστηκε Μους. ΕΓναι μια αρκετΓ μεγΓλη Γκταση κοντΓ στην πΓΌλη. Η κατασκευΓ ξεκΓνησε το 1989 αλλΓ δεν ολοκληρΓΎθηκε ποτΓ. ΔεκαοχτΓΎ χρΓΌνια Γχουν περΓσει απΓΌ τΓΌτε και, ενΓΎ Γχουν δαπανηθεΓ σημαντικΓ ποσΓ, η περιοχΓ εξακολουθεΓ να μοιΓζει με πΓΌλη φΓντασμα, τελεΓως Γδεια και ερημωμΓνη. ΥπΓρχουν πολλΓς τΓτοιες πΓΌλεις φαντΓσματα σε ολΓΌκληρη την πρΓΎην ΣοβιετικΓ ΒΈνωση. ΜΓα απΓΌ αυτΓς εΓναι το ΠριπιΓτ, πολΓ½ κοντΓ στον πυρηνικΓΌ σταθμΓΌ του ΤσερνομπΓλ. ΒΌταν η ΣοβιετικΓ ΒΈνωση κατΓρρευσε, οι νΓες κυβερνΓσεις δεν εΓχαν επαρκεΓς πΓΌρους για να στηρΓξουν μικρΓς πΓΌλεις που τΓ½χαινε να βρΓσκονται κοντΓ σε βΓσεις που εΓχαν Γλλοτε στρατηγικΓ σημασΓα. Οι Γνθρωποι που ζοΓ½σαν εκεΓ αφΓθηκαν κυριολεκτικΓ στην τΓ½χη τους. ΜπορεΓ κανεΓς να χαρακτηρΓσει το Μους πΓΌλη φΓντασμα, αλλΓ εΓναι τελεΓως διαφορετικΓΌ απΓΌ τις περισσΓΌτερες τΓτοιες πΓΌλεις που γνωρΓζουμε, και οι οποΓες γΓνονται κΓποιες φορΓς ακΓΌμη και τουριστικΓ αξιοθΓατα. Οι περισσΓΌτερες πΓΌλεις φαντΓσματα εΓναι τΓΌποι που εγκαταλεΓφθηκαν, αλλΓ υπΓρχουν και κΓποιες που Γτυχε να εΓναι μισοχτισμΓνες την εποχΓ που κατΓρρευσε η ΣοβιετικΓ ΒΈνωση. Το Μους εΓναι μΓα απΓΌ αυτΓς.
Το ενδιαφΓρον που παρουσιΓζει το Μους, αυτΓ η φοβερΓ «Γρημος» απΓΌ κτΓσματα, εΓναι ΓΌτι βρΓσκεται σε απΓΌσταση μΓΌλις 10 λεπτΓΎν απΓΌ το κΓντρο της πΓΌλης. Στη διαδρομΓ αυτΓ μπορεΓς να δεις ανθρΓΎπους που ζουν ακΓΌμα σε κοντΓινερ που στΓθηκαν εκεΓ για να στεγΓσουν εργατικΓς οικογΓνειες αμΓσως μετΓ το σεισμΓΌ.
ΚΓθε πΓΌλη φΓντασμα Γχει τα δικΓ της φαντΓσματα να την κατοικοΓ½ν, αλλΓ το πρΓΌβλημα με τα φαντΓσματα εΓναι ΓΌτι ποτΓ δεν ξΓρεις αν βρΓσκονται πρΓγματι εκεΓ. Στο Μους μπορεΓς ανΓ πΓσα στιγμΓ να νιΓΎσεις την παρουσΓα του φαντΓσματος του μοντερνισμοΓ½. Και μιλΓμε για φΓντασμα, ακριβΓΎς επειδΓ πρΓΌκειται για μοντΓρνες κατασκευΓς που δεν ολοκληρΓΎθηκαν ποτΓ. Ο μοντερνισμΓΌς δεν θα εγκαταλεΓψει ποτΓ εξ ολοκλΓρου την ΑρμενΓα, αφοΓ½ και η ΓφιξΓ του εκεΓ Γμεινε ανολοκλΓρωτη.
Η κατασκευΓ των κτιρΓων αυτΓΎν Γσως να μην τελειΓΎσει ποτΓ. ΒΈχουν αφεθεΓ στο Γλεος του χρΓΌνου και του καιροΓ½. ΚΓποια μΓρα θα πΓψουν να υπΓρχουν, αλλΓ μΓχρι τΓΌτε θα στΓκουν εκεΓ σιωπηλΓ μεταδΓδοντΓς μας τα μηνΓ½ματΓ τους. ΒΌταν στΓκεσαι στο κΓντρο του Μους και κοιτΓς τα κτΓσματα αυτΓ που Γμειναν αχρησιμοποΓητα, δεν μπορεΓς να μη σκεφτεΓς το μΓλλον τους και την ουτοπικΓ αΓ½ρα που τα περιβΓλλει.
|
|
|
|
|