GR | EN ---E BIENNALE----
 
 
-¸êèåóç Öùôïãñáößáò

Η παρουσßαση εκθÝσεων που να αναφÝρονται στην ετεροτοπßα σε Ýνα μουσεßο Ýχει εξ αρχÞς ενδιαφÝρον, καθþς η Ýννοια της εγκιβωτßζεται σε πολλαπλÜ επßπεδα. Και αυτü γιατß το ßδιο το πλαßσιο του μουσεßου, το οποßο κατÜ τον Φουκþ αποτελεß μßα ετεροτοπßα, περιÝχει εκθÝσεις üπως επιλÝχθηκαν απü τον κÜθε επιμελητÞ που απαντοýν στην Ýννοια αυτÞ, οι οποßες συνδιαλÝγονται μεταξý τους αλλÜ και κÜθε μßα ξεχωριστÜ με τον επισκÝπτη δημιουργþντας Ýναν Ýτερο συμβολικü τüπο.



¸νας τüπος χωρßς τüπο

ΕπιμελητÞς: ΗρακλÞς ΠαπαúωÜννου
Οι εσωτερικοß χþροι της Lynne Cohen και της Lucinda Devlin προσφÝρονται για μια εξÝταση της Ýννοιας της ετεροτοπßας, üπως την πρüτεινε ο Michel Foucault 40 ακριβþς χρüνια νωρßτερα. καθþς αν και απεικονßζουν χþρους των οποßων μπορεßς να υποδεßξεις την ακριβÞ θÝση μÝσα στον πραγματικü κüσμο, αυτοß μοιÜζουν παρÜξενα αποκομμÝνοι απü το νÞμα της καθημερινÞς ζωÞς.
Η Lucinda Devlin συμμετÝχει με Ýργα απü τρεις σειρÝς. Στη σειρÜ Pleasure Ground ερευνÜ χþρους που φÝρουν την υπüσχεση της απüλαυσης, κυρßως δωμÜτια μοτÝλ σχεδιασμÝνα για να υπηρετÞσουν ειδικÝς φαντασιþσεις. Η σειρÜ Corporal Arenas ερευνÜ, αντßστοιχα, περιβÜλλοντα που εφαρμüζουν μια σειρÜ απü διαδικασßες πÜνω στο ανθρþπινο σþμα (ιατρικÜ εργαστÞρια, χειρουργεßα, νεκροτομεßα). ΤÝλος, στη σειρÜ Omega Suites απεικονßζονται θÜλαμοι εκτÝλεσης της θανατικÞς ποινÞς, χþροι üπου επιτελεßται η Ýσχατη, καταληκτικÞ δρÜση πÜνω στο ανθρþπινο σþμα.

Οι χþροι που επιλÝγει να φωτογραφßσει η Lynne Cohen τα τελευταßα εßκοσι χρüνια Ýχουν κυρßως θεσμικÞ υπüσταση και εßναι κατÜ βÜση ελεγχüμενης πρüσβασης (στρατιωτικÜ και επιστημονικÜ εργαστÞρια, αßθουσες σκοποβολÞς της αστυνομßας, δωμÜτια παρακολοýθησης). Η Cohen, συνεχßζοντας τη μακρüχρονη ÝρευνÜ της για τη σχÝση πραγματικοý-συνθετικοý, τÝχνης και πραγματικüτητας, δημιουργεß εικüνες γοητευτικÜ αüριστες που δημιουργοýν αισθÞματα αποξÝνωσης και ανησυχßας, και επιτρÝπουν να διαπιστωθοýν απρüσμενες συνÜφειες και αντιστßξεις.
Οι φωτογραφßες που ακτινογραφοýν τους χþρους αυτοýς, παρουσιÜζουν τελικÜ Ýνα τüπο χωρßς τüπο, για να θυμηθοýμε τον Foucault, απü χþρους που δεν κατοικοýνται αλλÜ σχεδιÜζονται για να αποτελÝσουν πεδßα δρÜσης πÜνω στην ανθρþπινη ýπαρξη.

Μυστικοß ΚÞποι
ΕπιμελητÞς: ΒαγγÝλης Ιωακειμßδης

Ο ΓιÜννης Θεοδωρüπουλος με Ýργα απü τη σειρÜ «ΘερμοκÞπια» (1999, 2001), καθþς και Ýργα απü μια νÝα σειρÜ (2007) επικεντρþνεται σε τρεις βασικοýς εννοιακοýς Üξονες: της προστασßας, του Ýλεγχου και της σχÝσης δημüσιου και ιδιωτικοý.
ΜÝσα στον θüλο των θερμοκηπßων δημιουργεßται Ýνας κüσμος üπου παρÜγεται η ζωÞ, με τους χτýπους του ρολογιοý που ορßζει ο Üνθρωπος, ακüμη και αν μπορεß να γßνουν ορατÝς οι αλλαγÝς των εποχþν και η ροÞ του φυσικοý χρüνου που συμβαßνουν εκτüς του προστατευμÝνου πρÜσινου δωματßου.
Η ετεροτοπßα Üλλωστε εφÜπτεται στην πραγματικüτητα αλλÜ λειτουργεß με βÜση τους δικοýς της ρυθμοýς, Þ αυτοýς που αντιλαμβÜνεται ως τÝτοιους ο κÜθε δÝκτης.
Για αυτü και οι κÞποι εßναι «μυστικοß». Γιατß αποκαλýπτονται διαφορετικÜ σε κÜθε θεατÞ και κÜθε φορÜ που εισÝρχεται σε αυτοýς.


Η ΔÞμητρα Λαζαρßδου με Ýργα απü τη σειρÜ “Sacred Shadows” (2003) καταφÝρνει να υπερβαßνει τα δημüσια üρια, να τα οικειοποιεßται και να κÜνει τον χþρο ιδιωτικü, εßτε προβÜλλοντας Ýνα στοιχεßο εßτε υπονοþντας την παρουσßα του, εστιÜζοντας για παρÜδειγμα σε Ýνα ßχνος, Þ σε μßα σκιÜ. Στα Ýργα που προβÜλλονται εδþ, βρισκüμαστε πιο κοντÜ στα üρια του κÜθε κÞπου - κοντÜ σε Ýναν φρÜχτη, σε Ýναν τοßχο, στις σκοτεινÝς γωνιÝς του. Οι μυστικοß κÞποι βρßσκονται πÝρα απü αυτü που βλÝπουμε Þ εßναι ακριβþς αυτü: oι λÝξεις γßνονται τα πρÜγματα και ο κÞπος αρχßζει και τελειþνει μÝσα στο κÜδρο, εÜν Ýτσι φανερωθεß στον θεατÞ.


 

Ìïõóåßï Öùôïãñáößáò Èåóóáëïíßêçò
22/06 - 20/08 2007